Moda to bardzo szerokie pojęcie, które obejmuje różne dziedziny życia i dotyczy właściwie wszystkich ludzi na świecie. Na Zachodzie moda służy przede wszystkim temu, aby człowiek czuł się na topie – pięknie i dobrze ubrany. Rzadko kiedy mówi się o znaczeniu i funkcjach jakie ubiór ze sobą niesie. Liczą się trendy i modowe zaistnienie w przestrzeni publicznej. Zupełnie inaczej ma się to w przypadku krajów muzułmańskich. I właśnie tę kwestię przybliżyć chcemy w dzisiejszym artykule.
Religia, a świat mody muzułmanek
W przypadku krajów islamskich religia wywiera ogromny wpływ właściwie na każdy aspekt życia wspólnoty muzułmańskiej. Bardzo ważną rolę odgrywa ubiór, który powiązany jest z całą sferą sacrum. Muzułmanie kierują się ściśle określonymi zasadami, które przekazuje im religia. Pojęcie muzułmańskiej mody wzbudza wiele kontrowersji i zainteresowań, jednak naukowcy bardzo rzadko poruszają tę kwestię w swych badaniach, co widać w nikłej ilości opracowań książkowych związanych z modą muzułmańską.
Problematyczne podejście do mody
Pojęcie „moda” ma wiele znaczeń, bardzo złożoną ewolucję i charakteryzuje się różnorodnością czynników, które ją kształtują. Mówiąc, że moda jest tworzeniem strojów, reklamą, konsumpcją, publicznością czy sprzedażą nie oddajemy w pełni jej znaczenia, gdyż nawiązujemy tylko do tych materialnych, mierzalnych aspektów. Ze względu na występowanie więcej niż jednej mody, opisywanie jej stanowi dość istotny problem. Skupmy się jednak na kwestii kultury muzułmańskiej i ubraniu muzułmanki jakie w niej obowiązuje.
Kraje islamskie – dlaczego hidżab jest tak ważny?

Egipt jest przykładem kraju muzułmańskiego, w którym to wyznawcy islamu stanowią zdecydowaną większość społeczeństwa. Jadąc na wakacje do tego kraju, można to szybko zauważyć. Niezależnie czy wybierzemy się zwiedzać piramidy, czy może popłyniemy w rejs wzdłuż Nilu, szybko dostrzeżemy specyfikę noszonych stroi przez tamtejszą ludność.
Religia w kulturze muzułmańskiej, w mniejszym bądź większym stopniu, determinuje pozostałe dziedziny życia. Ma ona znaczny wpływ na codzienne funkcjonowanie jej członków. Dotyczy to także kobiecego ubrania i wyboru garderoby jakiego dokonują muzułmańskie kobiety. Nie ma co ukrywać, wybór ten podporządkowany jest ściśle określonym zasadom. Kobiety wyznające islam powinny przede wszystkim pamiętać o skromności. Owa skromność poniekąd wyznacza zasady kobiecego ubioru. Ubranie muzułmanki powinno zakrywać wszystkie intymne części kobiecego ciała przed wzrokiem mężczyzny. Każda muzułmanka powinna mieć zakryte:
- ramiona;
- włosy;
- i ciało od dekoltu po same kostki.
Odzież jaką noszą muzułmanki nie powinna być wykonana z przeźroczystego materiału, nie może być obcisła, a co więcej przypominać męskiego stroju.
„Ukrywać się przed wzrokiem, za zasłoną” – ubranie muzułmanki
W świecie islamu hidżab może mieć wiele znaczeń, które w zależności od sytuacji mogą symbolizować zupełnie coś innego. Wynikający z religii nakaz zachowania skromności przez kobiety stał się dziś zwyczajem. W krajach muzułmańskich jest on poniekąd wyznacznikiem mody. Poprzez hidżab muzułmanki identyfikują się ze sobą, określają swoją tożsamość. Nie oszukujmy się, w dzisiejszym świecie większość ludzi określa swoje miejsce w społeczeństwie za pomocą ubioru. W przypadku kultury muzułmańskiej, kobiety wyznające islam stawiają na tradycję, która jest bardzo głęboko w nich zakorzeniona.
Można z powodzeniem zauważyć, że nowoczesne wyznawczynie islamu są dumne z bycia muzułmankami oraz bardzo zaangażowane w kultywowanie przekazywanych przez islam wartości.
Moda to nie tylko dobieranie pasujących do siebie elementów garderoby. To nie tylko kilka kawałków materiału, które w danym sezonie królują. Moda to także pewien rodzaj komunikacji poprzez ubiór. Tak więc pamiętajmy, poza aspektem wizualnym, moda komunikuje, a w każdej kulturze dany komunikat, jak na przykład długa spódnica, czy chusta na głowie, może oznaczać zupełnie co innego.
Źródło:
- F. Boucher, Historia mody. Dzieje ubiorów od czasów prehistorycznych do końca XX wieku, Warszawa 2003.
- A. Barska, Symbolika płci w Północnej Afryce,Warszawa 2002.
Leave a Reply